نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئولیت استقرار بانکداری اسلامی را برعهده بانک مرکزی قرار دادند و لزوم کنترل تورم و ثبات قیمت‌ را از اهداف و سیاست‌های این بانک برشمردند.
اخبار مشابه
در این قسمت می‌توانید اخبار مشابه به این خبر را مشاهده نمایید.
متاسفانه ما در بخش سیاست گذاری‌های پولی نیز، مشکلاتی جدی داریم. در این حوزه برای تامین کسری بودجه سیاست‌های درستی را اتحاذ نکرده ایم. ما از بدترین محل‌ها یعنی چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی استفاده کرده ایم که هر دو تورم زا است و باعث رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی بدون ایجاد ارزش افزوده شده است. نکته دیگر این که متاسفانه، دولت بزرگ‌ترین مصرف کننده است که نتوانسته کنترل درستی داشته باشد. در نهایت تمام این سیستم سیاست گذاری‌های اقتصادی و پولی، همزمان در یک چرخه رو به نزول قرار گرفته است. این بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک دولت رخ دهد.
رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر کنترل رشد نقدینگی و مهار و کاهش تورم گفت: برای رفع بی انضباطی‌ها در نظام پولی و بانکی نیازمند همکاری قوه قضائیه هستیم.
رئیس بانک مرکزی اروپا می‌گوید که داده‌ها به بازیابی قوی اقتصادی اشاره ندارد.
سخنگوی دولت گفت: مطابق گزارش بانک مرکزی سال ۱۴۰۱ با رشد اقتصادی ۴ درصد پشت سر گذاشته شد که بعد از رشد ۴.۴ درصدی در سال ۱۴۰۰ نشانه استمرار رشد اقتصادی در دو سال گذشته بوده است.
سخنگوی دولت گفت: مطابق گزارش بانک مرکزی سال ۱۴۰۱ با رشد اقتصادی ۴ درصد پشت سر گذاشته شد که بعد از رشد ۴.۴ درصدی در سال ۱۴۰۰ نشانه استمرار رشد اقتصادی در دو سال گذشته بوده است.
خاندوزی گفت: برنامه اقتصادی کوتاه مدت دولت تحت عنوان بسته سیاست‌های مهار تورم و رشد تولید با اجماع نظر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه نهایی شد.
خاندوزی گفت: برنامه اقتصادی کوتاه مدت دولت تحت عنوان بسته سیاست‌های مهار تورم و رشد تولید با اجماع نظر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه نهایی شد.
وزیر امور اقتصاد و دارایی برنامه ی ۱۰ محوری مصوب شده در ستاد اقتصادی دولت را تشریح کرد.
بنابر دیدگاه برخی کارشناسان اقتصادی، استفاده بانک مرکزی از ابزار نرخ سودبه منظور دستیابی به کاهش رشد نقدینگی منطقی به نظر می‌رسد؛ اما عوامل بسیاری کارآمدی این ابزار راتحت‌الشعاع قرارمی‌دهند.
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: بر اساس گزارش‌های بانک جهانی در سال آینده با رشد حداقل پنج درصدی مواجهیم و باتوجه رفع موانع تولید در کشور و بازشدن زمینه‌های صادرات به ویژه به کشور‌های همسایه و افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی از جمله چین و روسیه، پیش‌بینی می‌شود اوضاع خوب می‌شود و سال ۱۴۰۲ سال خوبی از نظر اقتصادی باشد».
بر اساس گزارش بانک مرکزی در خصوص تحولات بخش واقعی اقتصاد ایران در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱، نرخ رشد ارزش افزوده کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳.۷ واحد درصد افزایش یافته است.
تحقق رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در نه‌ماهه سال ۱۴۰۱ در امتداد رشد اقتصادی ۴.۴ درصدی سال‌ ۱۴۰۰، حکایت از روند رو به بهبود فعالیت‌های اقتصادی در کشور به رغم تداوم تحریم‌های اقتصادی دارد.
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه رشد اقتصادی به ۵.۳ درصد رسید، گفت: در سال جاری حدود نیمی از تورم ناشی از شوک‌های ارزی بوده و این قاعدتاً در سال آینده کاهش پیدا خواهد کرد.
خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت گفت: رشد نقدینگی حدود ۳۲ درصد است که در مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد بوده و ۷ درصد کاهش داشتیم.
خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت گفت: ورود بانک مرکزی به بازار سکه اثر مثبت داشت؛ اما افزایش قیمت‌های جهانی سبب رشد مجدد تقاضا شد.
در ۲۰۲۱ ترکیه رشد اقتصادی ۱۱ درصدی را تجربه کرد و رشد اقتصادی سال جاری میلادی عربستان نیز ۷.۵ درصد بوده است. در این میان، طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در دو سال گذشته رشد اقتصادی‌مان به ترتیب در هر سال فقط ۴.۱ و ۴.۴ درصد بوده است.
به همین میزان بسنده می‌کنیم که در ۲۰۲۱ ترکیه رشد اقتصادی ۱۱ درصدی را تجربه کرد و رشد اقتصادی سال جاری میلادی عربستان نیز ۷.۵ درصد بوده است. در این میان، طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در دو سال گذشته رشد اقتصادی کشورمان به ترتیب در هر سال فقط ۴.۱ و ۴.۴ درصد بوده است. همچنین در سال ۲۰۱۹ (سال پایانی نمودار) ارزش پول ملی ایران، بسیار بالاتر از امروز بود و هر دلار آمریکا در کانال ۱۲ هزار تومان ایران معامله می‌شد، ولی هم اکنون، با سقوط رعب انگیز و سه برابری ارزش ریال، هر دلار به بالای ۳۸ هزار تومان رسیده است.
در شرایطی که طی روز‌های اخیر نرخ ارز رشد چشمگیری داشته است، رئیس کل بانک مرکزی در لبه انتقادات قرار گرفته است و حرف و حدیث‌هایی درباره تغییر وی مطرح است و حتی اخباری از قهر وی نیز مخابره شد.
بانک مرکزی گزارش «تحلیل تحولات اقتصاد کلان و اقدامات این بانک در مهر ماه 1401» را منتشر کرد که حاکی از تداوم کاهش رشد تورم و نقدینگی در این ماه است.
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به وضعیت تأمین ارز دارو گفت: دولت در این زمینه که با سلامت مردم ارتباط دارد به هیچ وجه کوتاهی نخواهد کرد و با رایزنی با بانک مرکزی ارز لازم را تامین کرده است.
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به وضعیت تأمین ارز دارو گفت: دولت در این زمینه که با سلامت مردم ارتباط دارد به هیچ وجه کوتاهی نخواهد کرد و با رایزنی با بانک مرکزی ارز لازم را تامین کرده است.
در این اصلاح قانون وظایفی بر عهده بانک مرکزی گذاشته شده که به هیج عنوان اصولا به وظایف ذاتی این نهاد ارتباط ندارد، رشد اقتصادی ۸ درصدی مرتبط به وزارت اقتصاد است، نه سیاست گذار پولی کشور، در مقابل کنترل تورم که ابزار‌های آن در دست بانک مرکزی است، هیچ اشاره به آن‌ها نشده است، از سوی دیگر شورای فقهی در این اصلاح قانون قدرت زیادی گرفته و در مسائلی که هیچگونه جنبه شرعی ندارد و مرتبط به سیاست گذاری‌های پولی است، شورای فقهی دارای اختیار است.
زمانی که افزایش تولید و رشد اقتصادی برای دولت در اولویت باشد نرخ بهره کاهش می‌یابد و بانک مرکزی با افزایش ترازنامه و تزریق نقدینگی در جامعه مصرف را تحریک می کند که موجب رشد تولید اقتصادی می‌شود. نمونه کنونی اعمال چنین سیاستی برای افزایش تولید، کشور ترکیه است.
رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس ضمن دعوت از روسای سابق بانک مرکزی برای مناظره و گفت: برخی از این افراد عامل رشد ام المصائب اقتصاد ایران هستند.

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی‌لوک می‌باشد. سایت مپ